Prawdziwe wyczyny inżynieryjne sprawiają, że nasze podróże drogowe stają się łatwiejsze i bardziej komfortowe. Wiadukty przecinające duże zagłębienia terenu skracają i upraszczają trasę, którą wcześniej trzeba było pokonywać wąskimi, ciasnymi drogami usianymi niezliczonymi zakrętami. Podobnie jest z tunelami przez duże łańcuchy górskie. Podziemne drogi są budowane, aby ułatwić ruch pojazdów, dzięki czemu można szybciej i bezpieczniej dostać się z jednego punktu do drugiego.
Pierwszy tunel w historii został zbudowany w Babilonie około 2200 r. p.n.e., aby połączyć pałac i świątynię Belosa na terenie dzisiejszego Iraku. Tunel został zbudowany, aby pokonać przeszkodę, jaką stanowiła rzeka Eufrat, ale częściej zdarza się, że tunel buduje się, aby pokonać góry. Z tego powodu tunele są dziś budowane przy użyciu najbardziej zaawansowanych maszyn wiertniczych, w przeciwieństwie do dawnych ręcznych robót wiertniczych.
Tunel Laerdal (Norwegia) – 24,5 km
Najdłuższy na świecie tunel drogowy znajduje się w północnej Norwegii, kraju obfitującym w tego typu infrastrukturę. Budowa rozpoczęła się w 1995 roku, a jej inauguracja nastąpiła w 2000 roku, a całkowity koszt wyniósł 115 milionów euro. Łącz on miejscowości Laerdal i Aurland, a jego pokonanie zajmuje około 20 minut. Aby zmniejszyć monotonię jazdy, inżynierowie odpowiedzialni za projekt zaprojektowali trzy duże jaskinie, aby zrelaksować oczy poprzez stworzenie efektu światła dziennego. Dodatkowo, podłoga i ściany tunelu symulują wschód słońca, tworząc efekt, który sprawia wrażenie, jakbyś jechał na zewnątrz, a nie pod ziemią. Tunel jest bezpłatny.
Tunel Yamate (Japonia) – 18,20 km
Tunel stanowi część sieci drogowej Wielkiego Obszaru Metropolitalnego Tokio, dlatego też jest uważany za najdłuższy miejski tunel na świecie. Za przejazd przez tunel pobierana jest opłata w wysokości około 5 euro. Budowa tunelu Yamate rozpoczęła się w 1992 r. i został on otwarty w 2007 r., ale dopiero w 2015 r. tunel został w pełni ukończony. Środki bezpieczeństwa w tunelu są ekstremalne, z telefonami alarmowymi, czujnikami ognia na podczerwień, gaśnicami i alarmami co 100 metrów. W tunelach obowiązują specjalne zasady dotyczące jazdy samochodem. Kliknij i sprawdź, czy znasz je wszystkie.
Tunel Zhongnanshan (Chiny) – 18,02 km
Do miana najdłuższego tunelu w Azji, obok Yamate, brakuje mu zaledwie 18 metrów. Status ten utrzymywał jednak od 2007 roku – roku jej otwarcia – do 2015 roku, w którym ukończono w całości Yamate. Przejazd między dwoma końcami tunelu zajmuje 40 minut, co jest rekordowym czasem, biorąc pod uwagę, że przed budową zajmowało to 2 godziny i 20 minut. Kierowcy przejeżdżający przez tunel mogą się zrelaksować dzięki efektowi projekcji chmur na suficie, które symulują przestrzeń kosmiczną. W tunelu zostały umieszczone rośliny w różnych częściach, aby zminimalizować klaustrofobiczny efekt ścian.