Przekładnie automatyczne zyskują z roku na rok kolejnych zwolenników. Jednak obecnie znaczna większość samochodów na Polskich drogach jest wyposażona w manualną skrzynię biegów. W Polsce możliwość wyrobienia dedykowanych uprawnień na samochód z automatyczną przekładnią pojawiła się w 2009 roku. Właściwie nie ma w tym nic dziwnego – robiąc prawo jazdy na automat – nie mamy prawa wsiąść za kierownicę pojazdu z manualną przekładnią. W drugą stronę ten mechanizm już nie działa, więc robiąc standardowe prawo jazdy na manualu – mamy prawo prowadzić samochód z automatem. Podsumowując: znaczna większość Polaków uczy się jeździć na manualnej skrzyni biegów. Również większość pojazdów w Polsce posiada właśnie taką skrzynię biegów. Mogłoby się więc wydawać, że ten typ przekładni mamy – jako naród – opanowany do perfekcji. Nic bardziej mylnego. Popełniamy, często nieświadomie, sporo błędów. Dlaczego ich nie dostrzegamy? Ponieważ najczęściej skutki nie są widoczne od razu – zauważamy je dopiero na rachunku od mechanika. Lecz bez obaw – przygotowaliśmy dla Ciebie 3 wskazówki, z którymi ograniczysz swoje wydatki związane z eksploatacją samochodu do minimum.
Nigdy nie stój na światłach z wciśniętym sprzęgłem!
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wrzucenie luzu i spuszczenie nogi ze sprzęgła. Po pierwsze, dzięki temu Twoje nogi mają szansę odpocząć. Po drugie to wpłynie to pozytywnie na żywotność łożyska wyciskowego, które w momencie długich postojów na sprzęgle – szybciej się zużywa.
Nie stosuj sprzęgła jako podnóżka
To chyba najczęściej nieświadomie popełniany błąd. Może wydaje Ci się, że Twoja noga jest nieco ponad pedałem sprzęgła – nie, nie jest – delikatnie się na nim opiera. W ten sposób wytwarzasz minimalny nacisk, który po pewnym czasie spowoduje kosztowną awarię sprzęgła.
Nie opieraj ręki na dźwigni zmiany biegów – od tego jest podłokietnik
Jedna ręka na kierownicy, druga na lewarku zmiany biegów – znajoma sceneria? Zgadza się – to wygodna pozycja dla kierowcy, lecz widełki zmiany biegów w wyniku trzymania ręki na dźwigni – ulegają szybszemu zużyciu się ze względu na tarcie, które generujemy prawą ręką (bądź lewą w „anglikach”). Receptą na ten problem jest zasada, którą powinniśmy wynieść z kursu praktycznego na prawo jazdy – trzymaj obie ręce na kierownicy. Stosowanie tej zasady wpływa pozytywnie również na nasze bezpieczeństwo w trakcie jazdy.