Przed zakupem opon do auta należy dobrze zorientować się, jaki rodzaj i typ opon najbardziej pasuje do danego modelu pojazdu. Oprócz tego, że opony należy dobierać do konkretnego egzemplarza pojazdu, należy je również dopasowywać w zależności od sposobu i dynamiki jazdy. Również cykl jazdy stanowi istotny czynnik brany pod uwagę podczas wyboru opon.
Rzeźba bieżnika opony
Wybór opon do pojazdu bywa problematyczny i zwykle czasochłonny. Zwłaszcza dla osób, które się na tym nie znają i nie wiedzą, na co powinno się zwracać szczególna uwagę. Dobre i znane hurtownie opon proponują swoim klientom przede wszystkim trzy rodzaje ukształtowania bieżnika opony. Są to opony o bieżniku:
- symetrycznym,
- kierunkowym,
- asymetrycznym.
Pierwszy z wymienionych rodzajów bieżnika, bieżnik symetryczny, jest najstarszym rodzajem bieżnika. Jednocześnie jest jednym z najprostszych i najtańszych w produkcji. Najczęściej bieżnik ten wykorzystuje się do małych samochodów miejskich. Kolejnym rodzajem są bieżniki kierunkowe, i są one ukształtowane w jednym kierunku. Swoje zastosowanie znajdują najczęściej w autach sportowych w celu zwiększenia ich osiągów. Bieżnik asymetryczny jest najbardziej zaawansowanym rodzajem bieżnika i najczęściej wykorzystywanym w oponach sezonowych. Odznacza się optymalnie zróżnicowanymi parametrami, ich ukształtowanie zwiększa przyczepność pojazdu do nawierzchni jezdni np. podczas deszczu.
Jaki wybrać bieżnik?
Dla osób poruszających się najczęściej jedynie po mieście, jeżdżących bezpiecznie i zgodnie z przepisami, którym nie zależy na dużych osiągach, zdecydowanie odpowiednie i wystarczające okażą się opony z symetrycznym bieżnikiem. W przypadku miłośników szybkiej jazdy, które nie chcą obniżać potencjału swego auta sportowego dobrym wyborem okażą się opony z bieżnikiem kierunkowym. Z kolei opony z bieżnikiem asymetrycznym powinni wybrać ci którzy szukają opon o zróżnicowanych parametrach, sprawdzających się w każdych warunkach pogodowych i na każdym rodzaju podłoża.