Jedwabnym Szlakiem nazywana była niegdyś jeden z głównych dróg z Europy do Azji. Mocarstwa wymieniały się ze sobą różnymi surowcami i bogaciły się. Miasta położone wzdłuż jedwabnego szlaku bogaciły się, natomiast kto był oddalony – popadał w zapomnienie. Nie inaczej jest dzisiaj. Nowy Jedwabny Szlak łączy Europę już nie z Azją, a bezpośrednio z Chinami. Jakie są szanse i zagrożenia związane z istnieniem tej drogi tranzytu?
Transport kolejowy z Chin do Polski – jakie ma zalety?
Dzisiejsza wersja jedwabnego szlaku łączy Chiny i Europę przy wykorzystaniu siei kolejowej. Taka forma przewożenia towarów ma swoje wady i zalety. Do największych atutów należy duża dostępność, gdyż kolej może dojechać w wiele miejsc na kontynencie. Transport kolejowy kosztuje znacznie mniej, niż przesyłka samolotem, a trwa znacznie krócej niż w przewożenie drogą morską.
Koleją można przewozić dowolne rzeczy, także pełno gabarytowe kontenery. Dzięki temu ten sposób przewożenia dóbr pozwala na transport takich rzeczy, jak:
- zabawki
- tekstylia
- elektronika
- automotive, samochody
- artykuły budowlane, wyposażenie mieszkań
- medykamenty
Jakie problemy mogą wystąpić podczas transportu koleją?
Nowy Jedwabny Szlak ma wiele zalet, jednak także kilka wad. Do największych z nich należy konieczność przemierzenia długiej drogi. Problemem może się także okazać przekraczanie kolejnych granic – powodzenie transportu kolejowego zależy w dużej mierze od polityki w mijanych krajach.
Taka sytuacja miała niedawno miejsce na Ukrainie, gdzie próbowano spowolnić transport kolejowy z Chin do Polski. Ma to być więc sposób ukraińskich władz na wywarcie pewnej presji na Polskę. Chodzi prawdopodobnie o próbę zwiększenia wolumenu pozwoleń, które są wydawane ukraińskim ciężarówką na wjazd na teren Unii Europejskiej. Dziś jest ich bowiem około 160 tysięcy, Ukraińcy chcieliby zwiększyć tę liczbę o 25%.