Z najnowszych raportów branżowych wynika, że w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosło zapotrzebowanie na magazyny typu Small Business Units (SBU) oraz Last Mile Logistics (LML). Magazyny te służą przede wszystkim do obsługi ostatnich etapów dostaw. W analizowanych w raporcie 15 krajach regionu szacuje się całkowite zasoby powierzchniowe na około 3 mln mkw. Jednakże dużym problemem dla branży jest brak równomiernego rozłożenia
Polska liderem
Raport jasno wskazuje, że największe zasoby znajdują się na terenie Polski. Jeśli chodzi o magazyny typu SBU i LML jest to prawie 2 mln mkw. Natomiast jeśli chodzi o całkowitą podaż wszystkich nowoczesnych przestrzeni magazynowych to jest to aż 25 mln m kw. Dodatkowo wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach można spodziewać się wzrostu zapotrzebowania na powierzchnie przemysłowe i logistyczne. W odpowiedzi na potrzeby rynku deweloperzy starają się oddawać do użytku nowe hale magazynowe. W samym tylko ubiegłym roku udało się oddać do użytku ponad 3 mln mkw. przestrzeni magazynowej. Rok 2022 wydaje się być równie mocny. Już w 1. kwartale powstało 1,3 mln mkw. nowych hal, a kolejne 4,8 mln mkw, jest w budowie. Jak widać branża w Polsce prężnie się rozwija i stara się jak najlepiej wykorzystać warunki rynkowe. Wzrost zapotrzebowania na powierzchnie przemysłowe wiąże się ze wzrostem dostępności i udziału w rynku powierzchni typu SBU i LML. Obecnie sektor ten to około 8% zasobów powierzchni w Polsce.
Problemy w regionie
Wiele krajów Europy Środkowo-Wschodniej ma ogromne problemy z zapewnieniem powierzchni typy SBU i LML. Dla przykładu Albania oraz Bośnia i Hercegowina praktycznie wcale nie posiadają takich obiektów. Zmusza to najemców do stosowania innych, mniej wydajnych rozwiązań np. mniejsze moduły w magazynach typu big box. Obecnie w krajach analizowanych raportem w budowie jest około 500 tys. mkw powierzchni SBU oraz LML, z czego aż 60% przypada na Polskę. Wprawdzie koszty budowy i utrzymania takich powierzchni są nieco wyższe, jednak dobre lokalizacje i dostosowanie do potrzeb rekompensują je z nawiązką. Powierzchnie SBU/LML będą niezwykle istotne w przyszłości branży logistycznej. Tym bardziej pozytywnym dla polskiego przemysłu jest fakt, że szybko rozwijają się w kraju nad Wisłą.