Dostępny transport drogowy jest najchętniej wykorzystywanym rodzajem transportu kruszyw ze składów budowlanych i od producentów kruszyw na tereny budowy rozsiane po całym kraju. Transport kolejowy z wykorzystaniem mocnych lokomotyw, które są w stanie wyciągnąć długi i ciężki skład jest tym zdecydowanie najbardziej ekologicznym rozwiązaniem w transporcie kruszyw i nie tylko. Rozwój transportu kolejowego jest w stanie doprowadzić do większych możliwości konkurencyjnych na rynku kruszyw produkowanych w granicach naszego kraju.
Transport drogowy jest zdecydowanie łatwiejszy do zorganizowania. Wystarczą nam naczepy transportowe i wozy, które będą w stanie przewieźć kruszywa z miejsca A do miejsca B, czyli na budowę. Przy większych i wielkich inwestycjach każdy dodatkowy pojazd zużywa następną, kolejną dawkę paliwa z każdy przejechanym kilometrem. Im odległość składu budowlanego większa, tym koszt całego przedsięwzięcia, zużycie paliwa i emisja spalin poważne. Niekiedy nie ma innych możliwości niż przewóz wozami transportowymi. W innych zdecydowanie bardziej opłaca się wybrać ekologiczne rozwiązania. Zanim więc zdecydujemy się na zakup kruszyw, zapytajmy o możliwość transportu, sposoby transportu. Zmaksymalizujmy rozwiązania proekologiczne, zminimalizujmy koszty.
Transport kolejowy jest znacznie bardziej wymagający. Im większe zapotrzebowanie na ten rodzaj transportu, tym dłuższe mogą być kolejki na rampach załadunkowych. Choć kolej radzi sobie, jak należy, to jest w stanie przewieźć tylko tyle towaru, na ile zostały one zaprojektowane, na ile wystarczy składów, na ile pozwalają możliwości logistyczne. Kolej także nie dociera do każdego miejsca w kraju, często rampy załadunkowe budowane są na uboczu, na peryferiach miast. To może nie pomaga, może ogranicza możliwości, ale z pewnością pozwala na ominięcie centrów przez długi sznur oczekujących na wyładunek pojazdów.
Kolej także nie dowieziemy kruszywa na plac budowy. Potrzebne są do tego pojazdy drogowe. W wielu wypadkach konieczne jest więc zastosowanie rozwiązań wykorzystujących więcej niż jeden rodzaj transportu jednocześnie. Takie rozwiązania kierują nas dalej, w rozmyślania o transporcie intermodalnym, w którym znormalizowane kontenery będą mogły być przewożone zarówno flotą drogową, jak przy pomocy kolei, a może i transportu morskiego. Dzięki takim nowoczesnym rozwiązaniom zaistnieje możliwość przewożenia towarów, bez konieczności przeprowadzania ich długotrwałego załadunku i rozładunku. Przyszłość idzie w tym kierunku.